Odstavit dítě, tedy přestat ho kojit, znamená mu ukázat první z řady pro něj nových potravin a toto období trvá, dokud nejí to stejné jako zbytek rodiny.

Do svých šesti měsíců vaše dítě potřebuje pouze mateřské mléko nebo kojenecké mléko. Po šesti měsících již dítě potřebuje víc než pouhé mléko, jeho tělo je již dostatečně vyvinuté, aby bylo schopno, souběžně s mlékem, přijímat i pevnou stravu.

Zde je několik potravin, které můžete vyzkoušet:

  • Obiloviny, například mléčná dětská rýže
  • Rozmačkaná vařená zelenina, například petržel, brambory, jamy, sladké brambory nebo mrkev
  • Rozmačkané banány, avokádo, vařená jablka nebo hrušky
  • Kousky měkkého ovoce nebo zeleniny, které jsou dostatečně malé, aby je dítě mohlo uchopit. Děti se je tak mohou učit jíst v průběhu růstu.

Můžete zkusit rozmixovat běžné jídlo určené pro zbytek rodiny. Nejlepší je vždy svému dítěti vařit sami. Tím budete vědět, co vaše dítě skutečně jí a také si pomalu zvykne na to, co jíte vy. Mějte na paměti, že ačkoliv vám jídlo bez soli či cukru není po chuti, vaše dítě to vidí jinak. Je skutečně vhodné ještě malým dětem do jídel nepřidávat sůl ani cukr.



Na krmení svých děti si vyčleňte spoustu času, obzvláště pokud jste právě přestali kojit. Nikam nespěchejte a dítě do jídla nenuťte. Většina dětí ví, kdy už toho snědly dost. Buďte trpěliví a přizpůsobte se tempu vašeho dítěte. Požádejte svého lékaře o radu, kdy a jakými potravinami můžete dítě začít krmit. Následující pokyny se týkají pouze ovoce a zeleniny.

 
Věk Konzistence jídla Druhy ovoce a zeleniny
První 2 týdny po odstavení, v cca 6. měsíci Hladká kaše bez hrudek. Zelenina:
Kořenová zelenina, např. mrkev, tuřín, petržel, tykev.

Ovoce:
Zralé plody, např. syrové banány, jablečný kompot a hrušky.
2 týdny po prvním krmení lžičkou Hladká, nepatrně hustší kaše (použijte méně vody) bez hrudek. Zelenina:
Brambory a zelenina s výraznější chutí, např. brokolice, špenát, květák, hrášek a cuketa.

Ovoce:
Broskve, švestky, kiwi, meloun a avokádo.
7-9 měsíců Mleté a rozmačkané potraviny s měkkými hrudkami. Dítě může také zkusit jíst měkké kousky ovoce a zeleniny rukama. Zelenina:
Přidejte NOVÉ druhy zeleniny, např. pórek, cibule, zelí, sladká kukuřice, rajčata, papriky a houby.

Ovoce:
Citrusové plody (bez bílé dužiny a semínek), bobulové ovoce (propasírované přes kovové síto pro odstranění pecek a semínek), mango, hroznové víno (oloupané, bez semínek a rozpůlené) a povařené sušené ovoce, např. meruňky.
9-12 měsíců Mleté a na jemno nakrájené potraviny. Více malých kousků ovoce a zeleniny, které dítě může jíst rukama. Zelenina:
Přidejte NOVÉ druhy zeleniny, např. pórek, cibule, zelí, sladká kukuřice, rajčata, papriky a houby.

Ovoce:
Citrusové plody (bez bílé dužiny a semínek), bobulové ovoce (propasírované přes kovové síto pro odstranění pecek a semínek), mango, hroznové víno (oloupané, bez semínek a rozpůlené) a povařené sušené ovoce, např. meruňky.



Návody a informace na této webové stránce nemají nahrazovat rady a pokyny kvalifikovaného praktického lékaře, odborného lékaře nebo dietologa. Vždy konzultujte Vašeho praktického lékaře před tím, než se budete řídit doporučeními publikovanými na tomto webu. Total Produce nemá zodpovědnost za pochybení při nevhodné aplikaci těchto doporučení.

© Top Fruit 2013. All rights reserved. | HORTIM International, spol. s.r.o. | Realizace Espiral.cz
HORTIM International, spol. s r. o., Kšírova 242, 619 00 Brno, Česká republika | +420 543 522 222 | info@hortim.cz | www.hortim.cz