V tomto věku si začínáte utvářet návyky, které s vámi vydrží až do konce života. Pozorováním ostatních členů rodiny a přátel se můžete mnohé naučit. Dokonce i televize může mít vliv to, co jíte, ačkoli reklamy obvykle nabízí méně výživné potraviny. Vaším úkolem bude spojit to, co jste se naučili o výživě ve škole a doma a podle toho se správně rozhodnout. Nyní již jíte mnohem častěji mimo svůj domov, a tudíž budete mnohem častěji muset učinit to správné rozhodnutí ve vztahu k potravinám.

Růst

Naštěstí jsme každý jiný. A to je právě to, co nás činí jedinečnými. U svých přátel si povšimnete určitých rozdílů. Existuje mnoho různých tvarů a velikostí těla. Někteří jedinci v pubertě za rok vyrostou o 5cm, jiní o něco méně.

Pro takovýto růst je proto důležité využít potraviny, které zajistí přísun té správné energie.

Konzumace správných potravin dodá potřebnou energii pro sportovní výkony, trávení času s přáteli nebo dokončení nepříjemné povinnosti. Pokud máte rádi pohyb, správná strava zajistí, že vaše tělo dosáhne lepších výkonů a vydrží déle. Vhodné potraviny mohou také zvýšit koncentraci. V tomto období života budou vaše kosti nejtvrdší, a proto je nezbytné jíst spousty potravin bohatých na vápník, například nízkotučné mléko, sýry a jogurty.

Tipy, jak mít spoustu energie

Když ráno vstanete, vaše tělo bylo bez jídla již několik hodin a je tedy třeba dobít baterie. Je to podobné jako u vašeho mobilu, ačkoli vaše tělo musíte nabíjet denně.

Snídaně zajistí doplnění energie. Na cereálie s vysokým obsahem vlákniny nebo celozrnný chléb přidejte kousky nakrájeného banánu. Pokud máte čas, připravte si koktejl z přírodního jogurtu, čerstvého ovoce a džusu.



Jezte pravidelně

Ke svým třem jídlům denně získejte energii ze zdravých svačinek, například:

  • Ovoce - vybírejte si čerstvé, sušené nebo v koktejlech
  • Ochucený jogurt nebo sklenici nízkotučného mléka
  • Cereální tyčinky
  • Pytlík směsi ořechů a semínek

Jezte potraviny bohaté na železo

Železa potřebujeme velké množství, a dívky dokonce více než chlapci. Železo pomáhá tělu vytvářet hemoglobin, červené barvivo v krvi, který přenáší kyslík po celém těle. A kyslík potřebujeme k získání energie.

Tyto potraviny obsahují železo:

  • Červené maso, například hovězí a jehněčí
  • Obohacené snídaňové cereálie
  • Celozrnný chléb
  • Zelená zelenina, jako je brokolice a špenát
  • Sušené ovoce, například meruňky a rozinky

Dodržujte správný pitný režim

 

Návody a informace na této webové stránce nemají nahrazovat rady a pokyny kvalifikovaného praktického lékaře, odborného lékaře nebo dietologa. Vždy konzultujte Vašeho praktického lékaře před tím, než se budete řídit doporučeními publikovanými na tomto webu. Total Produce nemá zodpovědnost za pochybení při nevhodné aplikaci těchto doporučení.

© Top Fruit 2013. All rights reserved. | HORTIM International, spol. s.r.o. | Realizace Espiral.cz
HORTIM International, spol. s r. o., Kšírova 242, 619 00 Brno, Česká republika | +420 543 522 222 | info@hortim.cz | www.hortim.cz