Ananas

Ananas pochází z Brazílie a Paraguaje a dnes se pěstuje v tropech a subtropech po celém světě. Jméno získal ananas díky své podobnosti s šiškou. Kvůli neobvyklému vzhledu byl v 17. Století používán jako dekorace na královských hostinách a stal se symbolem pohostinnosti a dobrého sociálního postavení.

Výběr

Vybírejte ananas s výraznou vůní a zkuste, jestli se některý z vnitřních listů dá snadno odstranit. Pokud ano, je ananas zralý a připravený ke konzumaci.

Příprava

Odřízněte listnatý vršek a také oloupejte slupku. Uřízněte a odstraňte tvrdé vnitřní jádro. Ananas je po vydlabání možné také použít jako servírovací nádobu. Takto připravený ananas můžete naplnit například domácí zmrzlinou či ovocným salátem.

Použití

Ananas je výborný samotný čerstvý či podávaný s vařeným masem nebo se šunkou. Je ideální přísadou do dezertů, omáček, sorbetů či do zmrzliny. Jeho šťáva dělá výborný základ pro ovocné koktejly.

Nutriční hodnoty

Ananas obsahuje 46 kalorií na 100 g. Je zdrojem vitamínu C, a podporuje trávení, proto je dobré jej jíst po hlavním jídle.

Podívejte se na video

Zobrazit více informací ▼
 

Angrešt

Tato rostlina pochází z Evropy a severní Afriky. Divoký angrešt se pěstoval v zahradách již za tudorovské éry. Od té doby se ale chuť angreštu výrazně zlepšila. Za vlády královny Alžběty se angrešt podával jako doprovod k pečeni či v pečených buchtách a v pudinku. Během 19. století bylo pěstování angreštu velice populární a byly dokonce založeny angreštové kluby. Byly také vyrobeny speciální váhy na vážení angreštu při nejrůznějších soutěžích.

Výběr

Existuje široká škála angreštu, kulatý, dlouhý, chlupatý, hladký či dezertní. Barevně můžete narazit na angrešt zelený, žlutý a červený. Žlutý je větší a sladší a je ideální pro konzumaci, zelený angrešt se hodí na vaření.

Příprava

Vyberte pěkné a nepoškozené ovoce. Stonek odstřihněte nůžkami nebo nožem. Před konzumací ovoce dobře umyjte.

Použití

Jemně vařte celý angrešt v sirupu. Při vaření přidejte černý bez. Dále můžete angrešt použít při výrobě zmrzliny, angreštového tvarohu nebo při výrobě šlehané pěny.

Nutriční hodnoty

Angrešt obsahuje 17 kalorií ve 100 g. Obsahuje vitamíny D, C a A.

Podívejte se na video

Zobrazit více informací ▼
 

Avokádo

Avokáda se pěstují po mnoho století. Již Aztékové přivezli během 13. a 14. století sazenice do Mexika. Inkové mezi rokem 1450 a 1475 přivezli rostlinu do Peru. Mezi lety 1601 a 1650 bylo avokádo dovezeno na Jamajku a do jižního Španělska. Nyní se pěstuje v tropech a subtropech po celém světě. Ještě nedávno bylo avokádo považováno za luxusní exotické ovoce, nyní je velmi rozšířeno a považováno za běžnější ovoce.

Výběr

Zralá avokáda se mírně poddají jemnému tlaku. Pokud jsou příliš měkká, jsou přezrálá. Vyhněte se avokádům, která jsou otlučená.

Příprava

Pokud je avokádo nezralé, dejte ho do papírového sáčku na teplé místo, dokud nedozraje (běžně tak 2 až 3 dny). Pro přípravu přeřízněte avokádo napůl, oddělte a odstraňte pecku. Pokud avokádo pokapete citronovou šťávou, ponechá si původní barvu.

Použití

I když je avokádo ovoce, nejlépe se hodí ke slaným pokrmům. Například jako doprovod k olejové vinaigreete zálivce nebo nakrájeny do salátu. Může se použít do omáček, dipů či v sendviči s krevetami. Půlky avokáda mohou být plněny zakysanou smetanou, sýrem, nakrájenou cibulí, krevetami, majonézou nebo krabím masem. Nejznámějším pokrmem z avokáda však zůstává "guacamole” slavný mexický dip.

Nutriční hodnoty

Avokádo obsahuje 223 kalorií v 100 g ovoce. Avokáda jsou bohatá na bílkoviny, B komplex vitamínů, vitamíny E a minerály. Avokáda obsahují málo sacharidů a žádný cholesterol.

Podívejte se na video

Zobrazit více informací ▼
 

Banány

Pravděpodobně nejpopulárnějším ovocem na světě je banán. Toto ovoce má původ na dálném Východě, odkud se rozšířilo do Indie, Afriky a Karibiku. Slovo pochází z arabského slova znamenající "prst”. Banány byly poprvé dovezeny do západní Evropy kolem roku 1860, a to ve velmi malém množství. Nyní je banán jednou z nejoblíbenějších a nejzdravějších svačinek vůbec.

Výběr

Banány se sklízí a transportují v zeleném stavu. Potom dozrávají a prodávají se v několika úrovních zralosti. Banán je plně zralý, když je žlutý s hnědými skvrnami. Čím zralejší banán je, tím je také sladší, a to z toho důvodu, že se škrob uvnitř banánu přeměňuje na cukr. Pokud chcete banán uvařit, vybírejte banán spíše méně zralý. Banány neuchovávejte v ledničce!

Příprava

Banány se nejlépe konzumují v syrovém stavu. Banán ztrácí barvu velice rychle, pokud tomu chcete zabránit, pokapejte ho citrónem. Banány jsou vhodné jako pyré nebo do mléčných shaku a čerstvých koktejlů.

Použití

Banány jsou zdravé a chutné a mohou být použity do jídel sladkých i slaných. Jsou vhodné do šlehaných pěn, se zmrzlinou, ale i do slaných pokrmů jako je rizoto nebo jídel s kuřetem či rybou. Banán se výborně hodí do ranního müsli (první krok k 5x denně) nebo na flambování a jako doprovod k pokrmům s kari.

Nutriční hodnoty

Banán obsahuje 79 kalorií ve 100 g. Mají nízký obsah sodíku a vysoký obsah draslíku. Dále obsahují vitamíny B1, B2, B6 a Vitamin A a C.

Podívejte se na video

Zobrazit více informací ▼
 

Broskve a nektarinky

Broskve a nektarinky patří do skupiny peckovitých. Původně se myslelo, že toto ovoce pochází z Persie. Ve skutečnosti však nektarinky a broskve pocházejí z Číny, odkud byly Peršany do Persie dovezeny. Do Evropy byly dovezeny přibližně před 2000 lety nejspíše Alexandrem Velikým. Od té doby jsou rozváženy po celém světě, především do západní Evropy ze Středomoří, blízkého východu, Ameriky a jižní Afriky. Jméno je pravděpodobně odvozeno od vynikající chutě ze slova "nectar”, neboli nápoj bohů.

Výběr

Když jsou broskve sbírány, jsou tvrdé. Pokud jsou nezralé, když je kupujete, nechte je pár dní na teplém místě dozrát. Vybírejte tvrdší ovoce bez skvrn, potlučených míst a plísní. Barvy vnitřku ovoce se mohou lišit. Může být bílý, krémový nebo tmavě žlutý. Bílé odrůdy mají vynikající chuť.

Příprava

Nektarinky a broskve jsou velmi univerzální a mohou být použity v různých jídlech - slaných či sladkých, vařených či syrových. Rychlému zabarvení ovoce zabráníte pokapáním citronovou šťávou. Slupka je jedlá, ale zle ji uvolnit ponořením ovoce na několik sekund do vařící vody a následně oloupáním odstranit.

Použití

Nektarinky a broskve mohou být použity ve spoustě jídel – v ovocných salátech, dortech a ovocných koláčcích. Mohou se přidat do tvarohových koláčků nebo ledových nápojů. Francouzský puding Peach Melba je kombinací broskví a malin se zmrzlinou.

Nutriční hodnoty

Broskve obsahují 37 kalorií ve 100 g, zatímco nektarinky 500 kalorií ve 100 g. Nektarinky i broskve obsahují vitamín A a C a vápník.

Podívejte se na video

Zobrazit více informací ▼
 

Brusinky

Indiáni v Americe dávali poutníkům brusinky jako dárek. Brzy přišli také na to, že když se tyto červené plody uvaří, vznikne vynikající omáčka. Brusinky se tak staly tradiční součástí americké kuchyně nejen na Den Díkůvzdání. V ČR jsou brusinky důležitou součásti oblíbené svíčkové. Brusinky nejsou sklízeny stejě jako jiná ovoce, protože rostou na plazivé rostlině v zaplaveném močálovitém území. Proto jsou brusinky sklízeny mechanickým strojem.

Výběr

Vybírejte kypré a suché brusinky. Dobrý test je, pokud bobule odskočí při pádu a při tom se nepoškodí. Ovoce by mělo mít čistou ostrou červenou barvu a velikost hroznových bezpeckovitých bobulí. Brusinky kupujte v košíku s možností vizuální kontroly.

Příprava

Čerstvé brusinky vydrží v ledničce i dva týdny. Čerstvé brusinky jsou extrémně trpké, proto je konzumujte s cukrem.

Použití

Z brusinek uděláte výborné želé a zavařeniny. Brusinková omáčka se dobře hodí k hutnému masu.

Nutriční hodnoty

Brusinky obsahují cca 15 kalorií v 100 g, uhlovodany a vitamíny A a B.

Podívejte se na video

Zobrazit více informací ▼
 

Citróny

Není známo, kde přesně byly pěstovány první citronové stromy. Není ani jasné, zda byly pěstovány již v době římanů. Do Španělska a severní Afriky byly dovezeny mezi roky 1000 a 1200. Citrónová šťáva se tradičně podává na cukr a palačinky v úterý před velikonocemi.

Výběr

Citróny mohou mít různou velikost a také tlustou či tenkou kúru. Obecně se dá říci, že velké citróny s tlustou kůrou jsou těžší a mají tedy více šťávy.

Příprava

Umyté citróny můžete odšťavnit , nakrájet na kolečka nebo nastrouhat kůru. Citróny jsou nepostradatelným ovocem, ale zřídka se konzumují samostatně.

Použití

Štiplavě kyselá chuť citrónu se často přidává k různým pokrmům vzhledem k tomu, že pozvedne jejich chuť. Přidejte říz citrónu při pečení, nastrouhejte kůru do bábovek, a sušenek, šťáva se hodí také do omáček či majonéz. Výborný je také na marinování ryb a do ovocných salátů. Pokapání citrónovou štávou zabrání tomu, aby jiné ovoce či zelenina změnili barvu, jelikož kyselost citrónů zamezí oxidaci. Citrónové plátky se používají také jako ozdoba na pokrmy.

Nutriční hodnoty

Citrónová šťáva obsahuje pouze 7 kalorií v 100 g a hodně Vitamínu C.

Podívejte se na video

Zobrazit více informací ▼
 

Červený /bílý / černý rybíz

Dnes pěstovaný rybíz pochází z domorodých odrůd ze severní Evropy, severní Afriky a USA. Do Evropy se dostali ze Skandinávie ve středověku. V Česku je rybíz hodně oblíbený a pěstovaný.

Výběr

Vybírejte pevné a leklé plody, čisté a zdravě vypadající. Zkontrolujte, jestli rybíz zakoupený ve vaničce není pomačkaný nebo jinak poničený.

Použití

Rybíz se hodí jako náplň do buchet, koláčů, kompotů, ovocných salátů, sorbé a jako doplněk ke zmrzlině. Samozřejmě že je vynikající také sám o sobě, čerstvě natrhaný v zahrádce.

Nutriční hodnoty

Červený rybíz obsahuje 21 kalorií ve 100 g, černý 28 kalorií ve 100 g a bílý 26 kalorií ve 100 g. Všechny druhy obsahují draslík a jiné minerály, vitamín C a A.

Podívejte se na video

Zobrazit více informací ▼
 

Datle

Datle rostou v extrémnějších podmínkách, a proto se staly základní potravinou v arabských zemích. Existuje přes 350 typů datlí a jejich původ se datuje před 5000 lety v západní Indii nebo v Perském zálivu. Evropské jméno má původ z latiny a znamená "na prstu pučící palma”. Přírodní datle mají projímací a afrodiziakální účinky.

Výběr

Přírodní datle jsou kypré, lesklé a mají tmavě hnědou barvu.

Příprava

Čerstvé datle vydrží v ledničce několik dní. Pecku odstraníte vymáčknutím jedním koncem datle. Oloupání datle provedete nejlépe tak, že odstraníte stopku, uštípnete jeden konec a vymáčknete vnitřek datle druhým koncem.

Použití

Datle jsou tradičně kandovány a konzumovány na Vánoce. Excelentní jsou do pudinku a buchet. V indické kuchyni jsou často kombinovány s limetkami a mangem.

Nutriční hodnoty

Sušené datle obsahují 248 kalorií v 100 g a železo a draslík. Datle obsahují málo vitamínů.

Podívejte se na video

Zobrazit více informací ▼
 

Fíky

Fíky pocházejí ze západní Asie a brzy se rozšířily do Indie a Číny. Najdeme o nich zmínky již v Bibli. Během dob Řeků a Římanů byly oblíbené pro své afrodiziakální účinky. Existuje mnoho odrůd, ve tvaru hrušky, kulaté či placaté. Mohou mít zelenou nebo černou barvu.

Výběr

Čerstvé fíky jsou dováženy z oblasti středozemního moře. Když jsou fíky zralé, jsou měkké. Zralé fíky se musí konzumovat včas, v ledničce vydrží 1 – 2 dny.

Příprava

Čerstvé fíky jsou jiné než fíky sušené, které jsou velice sladké a mají daleko tužší kůži. Nejlépe se čerstvé fíky konzumují "z ruky”. Slupka je jedlá, ale může se nožem odstranit.

Použití

Šťavnatá dužina je sladká a peckovitá. Vaření by se mělo omezit na minimum, aby se uchoval tvar ovoce. Jelikož mají fíky jedinečnou výraznou chuť, nejsou vhodné do salátů. Nejlépe chutnají zvlášť se smetanou nebo ořechy nebo nadívané kombinací smetany, sýru a ořechů. Dobré jsou též s parmskou šunkou, vařeným masem a lososem. Fíky můžeme péct nebo zavařit. Mohou se také zmrazit – oloupané či neoloupané.

Nutriční hodnoty

Fíky obsahují 41 kalorií v 100 g. Jsou dobrým zdrojem železa a draslíku.

Podívejte se na video

Zobrazit více informací ▼
 

Granátové jablko

Toto exotické ovoce pochází z Iránu a je to jedno z nejstarších pěstovaných typů ovoce. Ve starověkých bájích bylo velmi oblíbené bohy. Bylo symbolem plodnosti, nesmrtelnosti, bohatství a blahobytu. Dnes se pěstuje ve Středomoří, v USA a na blízkém východě. Jméno pochází z latiny a znamená "zrnové jablíčko”.

Výběr

Vybírejte čisté a tvrdé ovoce bez skvrn, tmavě rudé.

Příprava

Granátová jablka vydrží v ledničce několik týdnů zabalená v igelitovém sáčku. Při přípravě, rozkrojte ovoce na kousky a odstraňte jádro. Pří odšťavňování, propasujte přes síto ale nerozdrťte černá semínka, jelikož jsou hořká.

Použití

Šťáva se může použít několika způsoby, včetně ochuzení omáček, sorbé a pečeného masa. Jádro se používá na ozdobu sladkých a slaných pokrmů a sýrového dortu. Granátové jablko se hodí na dochucení ořechové omáčky s kuřetem nebo kachnou. Francouzský likér Grenadine se původně vyráběl z granátových jablek.

Nutriční hodnoty

Džus z granátového jablka osahuje 44 kalorií ve 100 g.

Podívejte se na video

Zobrazit více informací ▼
 

Grepy

Grepy byly přivezeny do Evropy z horkých zemí, jako je Brazílie, Kypr, Maroko a Jižní Afrika. Zde byly po staletí kultivovány. Během 18. století byly grepy známy jako "zakázané ovoce”. Růžové grepy přišly na evropské trhy až v 70. letech. Protože jsou sladší než bílé grepy, stali se brzy velice populární.

Výběr

Při nákupu grepů vybírejte těžké grepy, to znamená, že budou plné šťávy. Houbovité grepy s měkkou slupkou mají často tlustou kúru a uvnitř jen malé ovoce.

Druhy

Odrůdy Bez pecek: základní grep s bílým vnitřkem produkovaný po celém světě.
Růžové odrůdy: Růžové členěné odrůdy podobné kvalitě Marsh, samotný vnitřek je bledý až růžový.
Tmavě růžová až vínová odrůda: dobrá kvalita na konzumaci.

Příprava

Pro odšťavňování použijte grep nechlazený, pokud je totiž grep z ledničky, bude jeho vnitřek tvrdší a hůře se odšťavňuje.

Použití

Hořká chuť grepu se dobře hodí k mnoha pikantním pokrmům např. drůbež, zvěřina, měkké sýry či ryby (obzvláště ty olejové např. pstruh nebo makrela). Grepy jsou ideální do salátů. Grep chutná dobře vychlazený na snídani nebo grilovaný s trochou hnědého cukru.

Nutriční hodnoty

Grep obsahuje 22 kalorií v 100 g, vitamín C, má nízký podíl sodíku a draslíku což je dobré v případě vysokého krevního tlaku.

Podívejte se na video

Zobrazit více informací ▼
 

Návody a informace na této webové stránce nemají nahrazovat rady a pokyny kvalifikovaného praktického lékaře, odborného lékaře nebo dietologa. Vždy konzultujte Vašeho praktického lékaře před tím, než se budete řídit doporučeními publikovanými na tomto webu. Total Produce nemá zodpovědnost za pochybení při nevhodné aplikaci těchto doporučení.

© Top Fruit 2013. All rights reserved. | HORTIM International, spol. s.r.o. | Realizace Espiral.cz
HORTIM International, spol. s r. o., Kšírova 242, 619 00 Brno, Česká republika | +420 543 522 222 | info@hortim.cz | www.hortim.cz