Obvykle jsou nízkotučná, a to až na malé výjimky (za předpokladu, že je nebudete smažit či opékat ve velkém množství oleje). To je důvod, proč vám jejich konzumace pomůže zachovat zdravou váhu a srdce.

 

Obsahují hodně vody. Ve skutečnosti některé druhy ovoce, jako je vodní meloun, obsahují více než 90% vody. Dokonce i na pohled velmi tuhá zelenina jako mrkev je tvořena přibližně 80% vody.

 

Ve srovnání s mnoha jinými druhy potravin obsahují jen malé množství kalorií. Například, čím více zeleniny budete mít na talíři, tím méně kalorické vaše jídlo bude. Nízkokalorické svačinky si můžete vychutnat tím, že vyměníte sladká jídla za ovoce. Věděli jste, že 100 gramů čokolády obsahuje přibližně 9x (ano, 9x!) více kalorií, než středně velké 100g jablko. Wow!

 

Obsahují rozpustné vlákniny, které ve vašem žaludku vytváří jakési želé. Toto želé vám navodí pocit sytosti. Díky němu také jídlo zůstává v žaludku déle, což má příznivý vliv na udržování správné a stabilní hladiny cukru v krvi po dlouhou dobu. Toto je bezpochyby lepší než časté výkyvy hladiny cukru. Všichni známe ty situace, kdy "musíme sníst něco hned". To je právě ten okamžik, kdy začínáme dělat špatná rozhodnutí, jelikož nemáme čas se správně najíst! Vláknina také pomáhá udržovat zdravá střeva a zabraňuje zácpám a jiným zažívacím potížím.

 

Vzhledem k jejich vysokému obsahu vody mají relativně nízký obsah uhlohydrátů v porovnání s rýží, kuskusem, obilovinami a těstovinami. To znamená nejen méně kalorií, ale také menší šanci, že vaše tělo bude vytvářet nadbytek inzulínu.

 

Konzumací mnoha různých druhů ovoce a zeleniny získáte širokou škálu vitamínů, minerálů, rostlinných živin a fytonutrientů. Lidé, kteří pravidelně konzumují stravu bohatou na ovoce a zeleninu mají nižší šanci výskytu určitých druhů rakoviny, srdečních onemocnění a mrtvice. I vašemu imunitnímu systému prospívá strava bohatá na ovoce a zeleninu.

 

Zelenina a některé druhy ovoce jako banány a avokádo jsou dobrým zdrojem draslíku, který vám pomůže udržovat zdravý krevní tlak. Bylo zjištěno, že zdravotní dieta DASH, která spočívá v konzumaci 8-10 porcí ovoce a zeleniny a 2-3 porcí nízkotučných mléčných výrobků při snížení příjmu soli na 3g denně snižuje hladinu krevního tlaku. Vysoký krevní tlak může zvýšit riziko cévní mozkové příhody.

 

Váš krevní tlak také může zvýšit přílišné množství soli v jídle. Většina druhů ovoce a zeleniny obsahuje nízké množství sodíku a soli. Při nákupech se tedy pokaždé zaměřte na to, aby váš košík obsahoval co nejvíce čerstvých a neupravených potravin, jakou jsou ovoce a zelenina. Při vaření či při samotné konzumaci omezte množství přidávané soli. Raději použijte černý pepř.

 

Ženy, které plánují rodinu, by měli dbát na dostatečný přísun kyseliny listové. Kyselina listová se také nachází v mnoha druzích zeleniny. Konzumací 3 druhů zeleniny denně docílíte doplnění této hladiny přírodní cestou. Ujistěte se, že alespoň jeden z druhů zeleniny, který denně sníte je zelené barvy. Kyselina listová snižuje riziko vrozených vad v průběhu vývoje dítěte.

 

A konečně zde máme důvod číslo 10. Ovoce a zelenina dodává našim pokrmům celou paletu úžasných barev a chutí. Chutnají úžasně, když jsou správně uvařené, ale někdy ještě lépe v syrovém stavu!

 

Návody a informace na této webové stránce nemají nahrazovat rady a pokyny kvalifikovaného praktického lékaře, odborného lékaře nebo dietologa. Vždy konzultujte Vašeho praktického lékaře před tím, než se budete řídit doporučeními publikovanými na tomto webu. Total Produce nemá zodpovědnost za pochybení při nevhodné aplikaci těchto doporučení.

© Top Fruit 2013. All rights reserved. | HORTIM International, spol. s.r.o. | Realizace Espiral.cz
HORTIM International, spol. s r. o., Kšírova 242, 619 00 Brno, Česká republika | +420 543 522 222 | info@hortim.cz | www.hortim.cz