Jiskra života

Vitamíny a minerály jsou látky, které potřebujeme pouze v malých množstvích, nicméně bez nich bychom nebyli schopni fungovat. Rovnováha vitamínů a minerálních látek ve vaší stravě má podstatný vliv na prevenci nemocí a udržení vašeho těla v dobrém stavu. Vitamíny a minerály také zvyšují výkonnost při sportu, a tak je nezbytné do stravy zahrnout širokou škálu potravin a předejít tak jakýmkoli nedostatkům. Zde je přehled několika potřebných vitamínů a minerálů a příklady jejich výskytu v potravinách.

Vitamín Zdroje
Vitamin C,
antioxidační vitamín
Červená paprika, jahody, papája, kiwi, pomeranč, černý rybíz, kapusta, růžičková kapusta a brokolice.
Vitamin A,
antioxidační vitamín
Tučné ryby, játra a karoteny, které se v těle přeměňují na vitamin A se nachází v mrkvi, sladkých bramborách, paprice, špenátu, tykvi, řeřiše, meruňkách a mangu.
Vitamin E,
antioxidační vitamín
Řepkový olej, olivový olej, lískové oříšky, mandle, ořechy, semínka, avokádo, tykev, kapusta, rajčenka, ostružiny a rajčata.
Selen,
stopový prvek, antioxidant
Para ořechy, humr, tuňák, platýs, chobotnice, mušle, sardinky, slunečnicová semínka, kešu ořechy, směs ořechů a rozinek.
Beta-karoten (oranžový),
lykopen (červený) a
lutein (žlutý)
Mrkev, sladké brambory, čerstvé meruňky, rajčata, růžový grep a špenát.



Živina Funkce Zdroje
Vitamíny B Pomáhají uvolňovat energie z uhlohydrátů, tuků a bílkovin. Celozrnné pečivo, mléčné výrobky, vajíčka, libové maso, luštěniny.
Vápník Stavba kostí, zubů, nervů a svalů. Mléčné výrobky, luštěniny, fazole, ořechy, semínka, tmavě zelená listová zelenina.
Železo Tvorba červených krvinek, doprava kyslíku po těle. Červené maso, celozrnné pečivo, zelená listová zelenina, obohacené snídaňové cereálie.
Zinek Zdravý imunitní systém, hojení ran, růst buněk. Vajíčka, celozrnné cereálie, měkkýši.
Draslík Vyvážení tekutin v těle, svalové a nervové funkce. Ovoce, zejména banány, avokádo, zelenina.




Tělo samo vitamíny produkovat neumí, tudíž je musíme získávat z potravin. Vitamíny nejsou zdrojem energie a kalorií, nicméně jsou nezbytnou "jiskrou", která napomáhá uvolňování energie z buněk.

Konzumace alespoň 5 porcí ovoce a zeleniny denně zajistí adekvátní doplnění vitamínů a minerálů, a pokud chcete mít jistotu a užíváte multivitaminy, zvolte si ty, které obsahují pouze 100% doporučené denní dávky. Pokud máte potřebu přijímat vitamínů více, poraďte se specialistou.

 



Minerály pomáhají utvářet mnoho struktur v těle, např. vápník v kostech či železo v červených krvinkách. Minerály, jako vitamíny, neposkytují energii, ale jsou důležité pro celkově dobrý zdravotní stav.

 
 

Návody a informace na této webové stránce nemají nahrazovat rady a pokyny kvalifikovaného praktického lékaře, odborného lékaře nebo dietologa. Vždy konzultujte Vašeho praktického lékaře před tím, než se budete řídit doporučeními publikovanými na tomto webu. Total Produce nemá zodpovědnost za pochybení při nevhodné aplikaci těchto doporučení.

© Top Fruit 2013. All rights reserved. | HORTIM International, spol. s.r.o. | Realizace Espiral.cz
HORTIM International, spol. s r. o., Kšírova 242, 619 00 Brno, Česká republika | +420 543 522 222 | info@hortim.cz | www.hortim.cz