Vitamín Funkce ve výživě Potraviny Příznaky nedostatku
Potřebný pro zdravou kůži, oči a vlasy. Důležitý pro normální růst a vývoj. Pomáhá tělu odolávat infekcím a udržuje sliznice zdravé. Játra, tučné ryby, vejce. Žlutá, oranžová, červená a tmavě zelená zelenina obsahuje beta-karoten, který se přeměňuje na vitamín A, např. meruňky, mango, mrkev, špenát, řeřicha. Poruchy vidění, například šeroslepost. Suchá, odlupující se kůže, poruchy růstu, zvýšená náchylnost k infekcím.
Potřebný pro přeměnu potravin na energii, při růstu v dětství a pro plodnost u dospělých. Udržuje zdravé srdce a nervový systém. Výtažek z kvasnic, hnědá rýže, vepřové maso, játra, vnitřnosti, ovesná kaše a obohacené snídaňové cereálie, luštěniny, ořechy, semínka a celozrnné výrobky. Nedostatek je vzácný, nicméně se může projevovat ztrátou chuti k jídlu, podrážděností, bolestí hlavy, zhoršenou soustředěností, svalovou slabostí a ztuhlostí. Závažný nedostatek se nazývá beri-beri.
Pomáhá tělu při uvolňování energie z potravy. Podporuje růst a je důležitý pro zdravé oči, vlasy, kůži a nehty. Výtažek z kvasnic, mléko, sýr, jogurt, maso, játra, ledviny, vejce, ryby, drůbež, obohacené snídaňové cereálie. Červené oči podlité krví, unavené oči, suché popraskané rty a koutky úst, ekzémy, například vyrážka mezi nosem a rty.
Potřebný k uvolnění energie z potravy. Podílí se na řízení hladiny krevního cukru, udržuje zdravou pokožku, nervový systém a trávicí systém. Výtažek z kvasnic, libové maso, drůbež, ryby, sýr, vejce, luštěniny, brambory, obohacené snídaňové cereálie, ořechy. Nedostatek je vzácný. Únava, deprese, dermatitida, průjem. Závažný nedostatek se nazývá pelagra, a projevuje se jasně červeným jazykem a bolestí hlavy.
Potřebný k uvolnění energie z potravy. Nezbytný pro syntézu protilátek a zdravý nervový systém. Výtažek z kvasnic, játra, ledviny, hnědá rýže, vejce, luštěniny, sušené ovoce a ořechy, celozrnné cereálie. Vzácné a velmi těžko diagnostikovatelné, mohou však mít za následek necitlivost a brnění prstů. Obvykle se vyskytuje ve spojení s nedostatky jiných vitamínů B.
Důležitý pro imunitní funkce a tvorbu protilátek. Udržuje zdravý nervový systém a je důležitý pro produkci zdravých červených krvinek. Výtažek z kvasnic, libové maso, drůbež, ryby, vejce, celozrnný chléb, pšeničné klíčky, pšeničné otruby, oříšky, banány, obohacené snídaňové cereálie. Nedostatek je vzácný, projevuje se však anémií, depresí a zmateností, necitlivostí a brněním rukou a nohou, špatným růstem, poklesem tvorby protilátek a zhoršenou imunitou.
Potřebný k uvolnění energie z potravy. Potřebný pro zdravou kůži, vlasy a produkci pohlavních hormonů a cholesterolu. Výtažek z kvasnic, játra, ledviny, vejce, arašídy, arašídové máslo, hnědá rýže, sójové boby, luštěniny a jiné ořechy. Velmi vzácné, nicméně zahrnují dermatitidu, deprese a řídnutí a vypadávání vlasů.
Spolupracuje s B12 při ochraně a rozvoji nervové soustavy a výrobě genetického materiálu. Chrání proti defektu neurální trubice, například rozštěpu páteře u dětí. Výtažek z kvasnic, ovesné otruby, zelená listová zelenina, růžičková kapusta, játra, luštěniny, obohacené snídaňové cereálie a chléb. Anémie, apatie, oteklý bolestivý jazyk, špatný růst, rozvoj defektů neurální trubice u dosud nenarozených dětí.
Utváří a regeneruje červené krvinky, je nezbytný pro syntézu DNA a přepravuje kyselinu listovou do buněk. Maso, vnitřnosti, ryby, vejce, mléčné výrobky, obohacené snídaňové cereálie, výtažek z kvasnic (Marmite, Bovril). Perniciózní anémie, která se vyznačuje únavou, otupělostí a degenerací nervů v míše.
Důležitý antioxidant. Pomáhá vstřebávat železo z potravy. Důležitý pro zdravý imunitní systém. Potřebný pro tvorbu kolagenu a hojení ran. Pomeranče a citrusové plody, citrón, kiwi, papriky, černý rybíz, brambory, meloun, mango, jahody a papája. Nechutenství, svalové křeče, suchá kůže, krvácení dásní, modřiny, únava, pomalé hojení ran a náchylnost k infekcím.
Potřebný pro absorpci vápníku k udržení zdravých kosti, zubů a celkového zdraví, zejména co se týká imunitního systému. Olej z rybích jater, vejce, obohacené mléko, tučné ryby, jako je losos, tuňák a sardinky, obohacené snídaňové cereálie. Slabost svalů a kostí, křivice (nohy do "O") u mladých a osteomalacie u osob, jejichž kosti přestaly růst.
Silný antioxidant, napomáhá hojení, předchází jizvení, a udržuje nervy a červené krvinky zdravé. Chrání buněčné membrány. Rostlinné oleje, olej z pšeničných klíčků, ořechy, semena, margarín, vejce a zelená listová zelenina. Vzácné. Mohou nastat u předčasně narozených dětí a osob s extrémně nízkotučnou stravou. Červené krvinky se mohou poničit, což má za následek špatné hojení ran.
Nezbytný pro normální srážlivost krve - tzv. vitamínová náplast. Zelená listová zelenina jako zelí, brokolice, květák, růžičková kapusta, mléko, játra, ovesné vločky, rostlinné oleje. Porucha funkce krevní srážlivosti a zvýšená náchylnost k nemocem. Nedostatek je u dospělých osob vzácný, nicméně se může vyskytovat u novorozenců.




Návody a informace na této webové stránce nemají nahrazovat rady a pokyny kvalifikovaného praktického lékaře, odborného lékaře nebo dietologa. Vždy konzultujte Vašeho praktického lékaře před tím, než se budete řídit doporučeními publikovanými na tomto webu. Total Produce nemá zodpovědnost za pochybení při nevhodné aplikaci těchto doporučení.

© Top Fruit 2013. All rights reserved. | HORTIM International, spol. s.r.o. | Realizace Espiral.cz
HORTIM International, spol. s r. o., Kšírova 242, 619 00 Brno, Česká republika | +420 543 522 222 | info@hortim.cz | www.hortim.cz